
La falta de geolocalització va ser “clau” en la mort dels dos joves intoxicats a Campdevànol
El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, ha indicat que la falta de cobertura i de geolocalització va ser “clau” en la dificultat per localitzar els dos joves que van morir intoxicats després que el seu cotxe es quedés embarrancat en un toll de fang en una pista de Campdevànol (Girona). Alfons Picado i Mireia Pujols van morir en inhalar gasos tòxics del tub d’escapament, que estava taponat pel fang.
En una compareixença a petició pròpia de la Comissió d’Interior, Espadaler ha descartat errors en els protocols i ha atribuït aquestes morts a una “desgraciada concentració de diversos factors”, ja que els cotxes 4×4 de Mossos d’Esquadra i Bombers no van poder accedir pel fang i no van aconseguir localitzar-los a peu perquè les indicacions que va donar el jove al 112 no van ser suficientment precises.
En la seva exposició, seguida pels familiars de les víctimes, el conseller ha detallat totes les actuacions dels cossos d’emergència per localitzar els joves després de rebre una primera trucada d’avís de Picado la nit del 13 al 14 de gener, i ha expressat la dificultat per trobar-los perquè els camins estaven impracticables i perquè no se’ls va poder geolocalitzar.
Espadaler ha admès que hi ha marge de millora per a la cobertura telefònica i de dades en zones rurals ja que hi ha un 25% de territori, principalment al medi natural, que no està ben cobert. “Amb la informació que disposem no estem davant un mal ús dels protocols ni protocols erronis. Però sempre es pot millorar”, ha indicat.
Relat dels fets
Espadaler ha explicat que a la 1.43 hores el telèfon d’emergències 112 va rebre la trucada de Picado, que deia que estava amb una jove que es trobava malament i tenia convulsions, i va dir que estaven en el Camí de Llentes cap a Les Lloses d’Auró cap amunt, que no tenia cobertura en aquest punt i que s’havia desplaçat a un turó proper per cridar.
L’operador del 112 va traslladar primer la trucada al Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) perquè es va considerar una emergència sanitària -el noi no va informar que estava atrapat ni perdut-, i en aquesta trucada el jove va rebre consells sanitaris, va detallar la seva ubicació i només va especificar que per arribar era necessari un vehicle 4×4.
Llavors es va activar una dotació de Mossos d’Esquadra i, disset minuts després de la trucada d’emergència, una dotació dels Bombers i un 4×4 del Grup de Rescat (Grae) van iniciar la cerca pels punts descrits pel jove, però sense èxit perquè en realitat estaven a dos quilòmetres d’on s’havia situat.
El conseller ha explicat que sobre les 4.30 els Grae van abandonar la cerca després de recórrer la zona indicada en el seu vehicle i després a peu, i es van fer comprovacions per veure si els joves havien tornat pels seus propis mitjans a casa, al no rebre cap trucada més. A les 9.01 hores es va activar el primer helicòpter amb la llum del dia i van ser ells els qui van trobar el vehicle amb els dos joves morts dins. Segons les primeres hipòtesis, van morir per inhalació de monòxid de carboni entre les 2 i les 4 de la matinada.
Crítiques
Sobre les crítiques que no es va avisar l’Ajuntament de Campdevànol ni els seus voluntaris de Protecció Civil que coneixen bé el terreny, Espadaler ha explicat que mai se’ls avisa en primera instància, sinó per a una segona fase de recerca “més extensiva”, i que en aquest cas ja no va ser necessari perquè l’helicòpter va localitzar als nois.
Espadaler ha justificat per què no se’ls va geolocalitzar des de la primera trucada explicant que en cap moment el jove va manifestar que estigués perdut i perquè el 112 no geolocalitza automàticament les trucades sense permís previ, i que quan es va intentar després ja no tenia cobertura i ja no es va poder tornar a contactar amb ell.
Sobre la falta de vehicle 4×4 dels Bombers de Ripoll -els més propers-, el conseller ha puntualitzat que la situació no hagués canviat gens perquè els tot terreny dels Mossos i del Grae activats tampoc van poder accedir on estaven els joves. Tot i això, ha obert la porta a debatre si se’ls ha de dotar d’aquest vehicle.