
El 112 no va activar els Bombers fins 25 minuts després de la trucada de la parella morta a Campdevànol
La parella que va morir en un bosc de Campdevànol la nit de dimarts a dimecres va demanar auxili amb una trucada al 112. Segons ha pogut saber l’ACN, el jove va especificar que la noia que l’acompanyava es trobava malament. També, segons el comunicat de premsa dels Bombers de la Generalitat, durant aquesta trucada al servei d’emergències, es va informar que es trobaven a l’interior “d’un cotxe al camí dels Llentes, enmig del bosc i sense possibilitats de poder-se moure, ja que el vehicle se’ls havia quedat embarrancat en un bassal de fang”.
El servei d’emergències del 112, però, va tractar el cas com una urgència mèdica i només va informar el Sistema d’Emergències Mèdiques. Fonts del SEM han aclarit a l’ACN que aquest avís va ser a la 01.47 h. A la zona descrita pel jove es va enviar l’ambulància de Campdevànol, que va constatar de seguida que no hi podia accedir pel mal estat de la pista forestal. Quan va comunicar les dificultats, el 112 va avisar els Bombers.
El servei de control dels Bombers de Girona va rebre l’avís a les 02.10 h. Van trucar al jove però llavors ja no va ser possible parlar amb ell. Des dels Bombers es va alertar tant el parc de Ripoll –el més pròxim– com el Grup de Recolzament d’Actuacions Especials (GRAE), la unitat amb una formació específica per tractar els casos de recerca.
El procediment habitual, en cas que els Bombers haguessin pogut parlar amb el jove, hauria estat demanar-li que enviés una geocalització a través del telèfon mòbil –la majoria tenen l’opció de “compartir ubicació” des del WhattsApp–. També hauria fet possible posar en contacte el jove directament amb els especialistes del GRAE, que amb el seu domini del terreny i parlant directament amb ell haurien pogut delimitar amb més precisió la localització on el vehicle havia embarrancat.
Davant la impossibilitat de comunicar-se amb el noi, la recerca es va dur a terme “a cegues”. Els bombers de Ripoll, amb un cotxe Kangoo 4×2 van poder avançar uns 100 metres, els dels GRAE d’Olot, amb un 4×4, quasi un quilòmetre. A banda, sense més informació, l’accés al Mas Llentes el van iniciar per un camí on en realitat no es trobava la parella.
El gruix de la recerca es va acabar fent a peu, a causa de les condicions de la pista que no permetia que els vehicles avancessin, i sense cap coordenada clara sobre la localització del vehicle, perquè no va ser possible parlar amb el jove. Les condicions del terreny –ple de bassals de fang–, també perilloses per als mateixos bombers, van provocar que a dos quarts de sis de la matinada la recerca quedés suspesa fins a la sortida del sol.
Amb l’arribada de la llum, l’helicòpter dels GRAE va detectar el cotxe. Les indicacions d’aquest vehicle aeri van guiar els efectius d’aquesta unitat que anaven a peu. Llavors els dos ocupants ja van aparèixer morts. Eren les 09.46 h del matí.
Segons les primeres hipòtesis, els joves haurien perdut la vida intoxicats en haver posat la calefacció del vehicle i haver-se taponat el tub d’escapament intentant fer les maniobres per sortir del toll de fang.